kasuari

203363263_ad7093c6c5.jpg

sang kasuari berjalan-jalan sambil memerhati liar alam di sekelilingnya.. rakan-rakannya yang lain tampak riang dan seseceria selalu..hatinya juga menumpang sama..menumpang dengan segaris senyum paksa..

meneruskan tari hidup yang dilatari alunan sentimental irama hati.. dia tekal juga.. mencari rezeki yang ditebar Ilahi.. moga penantian dan pencarian nya selama ini kelak menemui sesuatu..sesuatu yang mungkin boleh dijadikan kenangan maha manis dalam hidupnya..segalanya mungkin..

sang kasuari sesekali tersengih melihat rakan-rakan yang udah empunya teman..walau bukan musimnya untuk mengawan namun sinar bahagia yang mereka sulam menjadi cerminan sempurnanya hidup mereka.. jirannya abu-ari sudah punya anak yang comel..sepupunya ali-ari sudah pun mendapat cucu yang ketiga..cepat juga spesis sepertinya membiak..dia???

sang kasuari ingat lagi..waktu zaman mudanya..mungkinlah dia ni hitam (macam kasuari yang lain!) dan sedikit pemalu… tak banyak kenangan yang boleh dijadikan hiburan buat anak cucu abu-ari kala budak-budak itu merengek mahu mendengar ceritanya..segalanya biasa..malah memeritkan untuk diulangtayang..sesekali emosinya terganggu..amat terganggu!kalau boleh biarkan segalanya berlalu!~

menjadi seorang pejuang tanpa peneman sepanjang usianya bukanlah satu cita-cita atau impiannya..dia juga mahu menjadi seperti abu-ari atau ali-ari yang sudah punya keluarga sendiri..bukan tidak mahu atau menunding jari pada Tuhan nan Esa..Dia Maha Satu, Maha Tahu apa yang terbaik buat hamba-Nya..

di bawah pepohon rendang..di tanah gersang..airmatanya bergenang..satu demi satu hambatan menghalang tiap jalan bahagianya..sang kasuari faham..dia tidak sekuat mana..tidak segagah kasuari jantan yang lain merempuh denai luka dan lorong duka..sanggup berjalan dan mengembara ke serata benua..demi mencari cinta.. akhirnya dia ikut sahaja..mengikut alir takdir dan masa..kalau ada,ada..kalau ada yang mahu menyekat,sekatlah..mungkin itu yang terbaik..

.. kini sang kasuari baru mengerti..segala yang diciptakan Tuhan bersebab..samalah seperti dia yang tak mungkin boleh terbang ke mana-mana walau dilengkapi sayap ..

2 thoughts on “kasuari

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s