DIA..

Wajahnya besih sahaja. Tidak ada jeragat walau sudah lewat dimamah usia. Bekas jerawat juga semakin menghilang dari raut wajahnya. Orangnya tegas. Boleh juga dikatakan garang.

Tapi garangnya bertempat. Sinisnya kadangkala melukakan. Tapi bermakna, walau tersirat.

Aku lihat wajahnya dalam-dalam kala suaranya meninggi. Aku tekuni tiap bait kata-katanya walau pahit sekali untuk ditelan.

Kala itu, kala muda. kala di awal remaja. Apa saja nasihat akan jadi sia-sia. Tiap mutiara peringatan yang ditaburkan segalanya dianggap duri yang menikam dan menyakitkan.

Hai, apalah degilnya aku menurut titah dan kata.

Tiba-tiba sahaja. Saat malam merangkak dinihari ini  wajahnya bergulir di ingatan. Kesal juga rasanya menjadi anak yang tidak mendengar cakap orang tua.

Dia..terlalu kemas atur hidupnya. Bijak berkata-kata. Pandai bermadah cinta. Senang dipandang mata. Sering diangkat menjadi ketua.

Dia..dalam sejuk dan gigil. Kuatkan juga kudratnya mengisi perut aku supaya tidak kelaparan. Memberi wang saku persekolahan tanpa banyak kiraan.

Dia…adalah segalanya.. kawan dan sahabat yang rajin menadah telinga di saat getir menimpa aku. Sucinya hati memotivasi dan menyuluhi tiap gerak dan geri.

Sungguh aku masih ingat.

Hidup biar mencari kawan bukan mencari lawan

Hidup ini mesti ada pendirian dan haluan

Hidup ini jangan disesatkan syaitan

Hidup ini tiap satunya adalah pengertian

Jangan pernah takut menerima kekalahan

Jangan pernah riak dengan kemenagan.

Terima kasih buat dia, banyak sudah yang diajarnya. Segalanya berguna buat aku.

Andai hari ini dia masih ada akan aku cium tangannya akannaku dakap kemas tubuhnya. Agar lepas segala rindu ini.

Dia akan tetap dalam ingatan. Moga dia aman!

2 thoughts on “DIA..

  1. Dia tetap menjadi kenangan biar yang tinggal menjadi pegangan kehidupan. Kehilangan bagai sebuah peringatan pada diri yang mungkin kealpaan..

    SNA:Gitu! Berima!

Leave a Reply

