JUBAH PUTIH MUAZZIN

Baru 12.30 tengah hari. Masjid masih sunyi. Belum meriah dengan pekik jerit budak-budak. Belum penuh dengan hilai tawa bapak-bapak. Belum kecoh dengan umpat keji emak-emak. Oh lupa, hari ni solat jumaat. Untuk perempuan, sunat.

Melewati 100m perjalanan ke masjid kali ini lain macam. Seakan ada debar yang dipalu setan. Ataupun sebenarnya bisik pesan malaikat?

Mengingati kembali detik pertama diangkat sebagai muazzin buat aku sengih sendiri. Hari ini sudah genap 100 hari. Dan dari detik itu juga aku berbakti. Melaung azan, merayu sekalian umat ke rumah ibadat. Seikhlas mungkin. Dengan harapan, agar azan bukan sahaja menjadi tanda sudah masuk waktu menyembah Allah, tapi juga waktunya kita berpusu-pusu ke rumah-Nya.

Aku masih muda. Baru 17 tahun. Belumpun mendapat keputusan SPM. Sudahpun berbakti untuk masjid. Kenapa menunggu tua?

Ada baki 50m lagi. Aku layankan bisik-bisik dalam hati. Ku tundukkan pandangan, ku amati gema suara dalam jiwa, dalam-dalam.

Setiap waktu, akulah orang pertama sampai. Imam dan tok siak biasanya menjadi nombor dua tiba. Kalau ramadhan, untunglah, jemaah sampai ke saf tengah masjid. Habis Ramadhan, ketemu Syawal, segalanya kembali kepada fitrah, lengang. Paling panjang, setengah saf.

Pengunjung rumah Allah bertukar ganti, aku masih disini. Melebar syiar Islam, menyeru nama Ilahi. Bertukar bulan, bersilih waktu, aku masih menjadi penunggu.

Tunggu semua sampai, tunggu sunat rawatib mereka selesai. Tunggu.Mereka pun penunggu. Menunggu di tangga rumah. Tunggu aku iqamah.

Aku dan masjid jaraknya sekarang tidak kurang dari dua depa. Hampir.

Aku dan kematian jaraknya juga hampir.

Tapi entah kenapa aku dan Tuhan rasanya semakin jauh. Adakah kerana bisik-bisik hati dan suara-suara jiwa yang aku layankan? Sukarnya aku bezakan antara bisik setan dan suara malaikat.

Ya Rabb, aku mohonkan perlindungan dan jalan, moga hatiku sesuci jubah putih yang menutup auratku.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s