Masa

Terlalu banyak masa yang sudah kita guna untuk orang lain. Tidak kasihankah kita pada diri kita sendiri? Yang juga mahukan perhatian yang serupa, atau mungkin lebih lagi?

Sudah banyak peringatan yang Tuhan beri, agar, kita sentiasa merenung diri. Dan banyak juga amaran yang tertulis dalam al-Quran agar kita berwaspada dalam mencermin orang lain.

Kita tidak pernah baca, dengar dan faham atau kita sudah hadam, cuma kita rasa ada waktunya kita perlu menghakimi orang?

Kawan-kawan, dunia ini sudah banyak umurnya. Kalaupun tidak dia, bila bila masa sahaja kita pasti pulang bertemu Tuhan.

Kenapa masih banyak waktu kita luangkan untuk melihat orang lain? Buruk manapun orang lain tidak menentukan untung nasib kita di akhirat nanti.

Kalaupun ada dalam kalangan kita yang terhanyut dengan hasutan dunia, janganlah dihakimi membabi buta. Tariklah tangan mereka agar ke pangkal jalan semula.

Ingat, setiap daripada kita adalah pendosa, yang masih bergelut untuk membersihkan dosa-dosa semalam.

Setiap kali melihat ada yang tertewas dengan nikmat dunia, lihatlah semula diri kita, apa kita sudah benar kebal dengan noda?

Bukan.

Saya tidak menyarankan agar kita pejam mata dan biar maksiat jadi tuan. Saya cuma harap, lebih banyak ibadat yang kita buat, lebih dekat lah dengan umat, bukan sebaliknya.

Adab dan akhlak itu penting.

Paling penting, selalulah rasa berdosa. Bimbing yang lain sama-sama mengejar redha Tuhan.  Jangan mudah rasa diri cukup dengan amalan yang kitapun masih belum tahu sama ada di terima atau di tolak Tuhan.

Jadi jangan ditolak mereka yang kamu rasa calon neraka. Dosa dan pahala itu benar jelas. Hukum hakam itu benar jelas. Yang kita tidak akan pernah jelas ialah cara Tuhan bekerja.

Doalah semoga kita semua istiqamah.

Semoga kita mendapat husnul khatimah.

Ya?

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s